tirsdag 28. april 2009

Viking sesongen er i gang, marked på Røed

Jeg har i mange år blogget om min fiberinteresse både som strikker og som spinner. Det siste året har min interesse for vikingtid tatt litt over og ført til at jeg ikke har blogget så mye. Samtidig har jeg savnet gode blogger om vikingliv, det er ikke så mange av dem jeg har funnet. Derfor har jeg bestemt meg for å utvide min bloggverden med min egen blogg om min vikinghobby. Her vil det komme bilder og tekst om mitt vikingliv, med fokus på tekstilhåntverk.

Jeg er medlem i to vikinggrupper, Starfa øst i viken som holder hovedsaklig til på Røed gård i Moss, østfold og Agder vikinglag som holder til på bronseplassen på sørlandet.

Starfa er en liten vikinggruppe som har hovedfokus på håntverk fra vikingtiden. Mitt bidrag der er hovedsaklig spinning og det som hører til som kamming av fiber, farging av garn osv. Mitt andre hovedområde er Sprang, men der er jeg enda som nybegynner å regne. Jeg lager selvsagt også det utstyret som familien trenger i viking livet så langt evnene mine strekker. Jeg syr klær, vever, nålebinder og holder på med skinnarbeid.

I helgen som var har vi hatt marked på Røed Gård på Jeløy i Moss. jeg har vært så heldig at jeg hadde med min far og han tok masse bilder. Noen av disse har jeg tenkt å dele med dere her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar